ћир lat

Fakultet umetnosti u Nišu

Pravoslavna Eparhija niška

Muzička škola Niš

Koncert povodom Dana Univerziteta
i obeležavanja 59. godišnjice Univerziteta u Nišu


subota, 8. juna 2024. u 19 sati

Svetosavski dom

Prijezdina 7, Niš

Orkestar Fakulteta umetnosti u Nišu

s pridruženim izvođačima iz Muzičke škole i NSO-a

Dirigent: Mila Pužić
Solist: Jelena Jakovljević, flauta


 

Program
Volfgang Amadeus Mocart Koncert za flautu i orkestar br. 2 u D-duru, KV 314
 
  • 1. Allegro aperto
  • 2. Adagio non troppo
  • 3. Rondo: Allegro
Aleksandar Borodin Simfonija br. 3 u a-molu
 
  • 1. Moderato assai
  • 2. Scherzo. Vivo - Trio. Moderato
Arturo Markez Danzón No. 2

Kompozitori i dela

Volfgang Amadeus Mocart (Wolfgang Amadeus Mozart; Salcburg, 27.01.1756 - Beč, 05.12.1791) bio je austrijski kompozitor i pijanist iz perioda klasicizma. Nazvan je "čudo od deteta" jer je već kao petogodišnjak počeo da piše muziku i održava koncerte pred evropskim plemstvom, među kojima je i dvaput u oktobru 1762. svirao čembalo pred caricom Marijom Terezijom. Pisao je simfonije, koncerte, opersku, horsku i kamernu muziku... Na popisu KV (Köchel-Verzeichnis) iz 1964. nalazi se oko 850 dela u skoro svim žanrovima njegovog doba.

 • Koncert za flautu i orkestar br. 2 u D-duru, KV 314 (285d)

Za vreme boravka u Manhajmu 1777/78. godine, Mocart je upoznao Ferdinanda Dežana (Ferdinand Dejean), bogatog entuzijastičnog flautista-amatera, od koga je dobio narudžbu za tri koncerta za flautu. Mocart je realizovao samo dva, novi Koncert br. 1 u G-duru (KV 313), a zbog nedostatka vremena, kao Koncert br. 2 u D-duru (KV 314, KV6 285d) Mocart je transponirao svoj raniji Koncert za obou u C-duru (KV6 271k) i napravio manje izmene u solističkom delu da bi ga prilagodio karakteru i tehnici sviranja flaute.

Bilo za obou, bilo za flautu, koncert je nezaobilazan u repertoaru oboistâ/flautistâ. Sastavljen je u uobičajenom klasičnom obliku od tri stavka.

Prvi stavak, neuobičajene oznake Allegro aperto (silni ili odsečni allegro) je brz i poletan. Orkestar u dužem uvodu izlaže niz vedrih motiva i prvu temu, a solist ulazi brzom uzlaznom lestvicom, koju u 4 takta zadržava na najvišem tonu. U nastavku, flauta uvodi drugu temu i niže raznolike virtuozne figure nad pulsirajućom podlogom violina i basova...

Ako su vas zabolele noge od cupkanja u prvom stavku, odmorite ih do trećeg stavka uz mirni drugi stavak, Adagio non troppo. I u njemu flauta pauzira na početku, a onda uvodi izražajnu lirsku melodiju, koju vodi kroz ceo stavak i završava kratkom solističkom kadencom pre smirivanja.

Rondo: Allegro je prilika da ponovo cupkate. Flauta uvodi cvrkutavu temu, koju imitiraju gudači, a zatim temu naizmence variraju flauta i orkestar. Verovatno je i Mocartu ovaj rondo bio drag, jer je njegovu temu četiri godine kasnije (1782) iskoristio za ariju Blonde u svom zingšpilu Otmica iz saraja (Entführung aus dem Serail, KV 384)

Trajanje koncerta je oko 21 minuta.

Aleksandar Porfirjevič Borodin (Александр Порфирьевич Бородин; Sankt Peterburg, 12.11.1833 - Sankt Peterburg, 27.02.1887) bio je ruski kompozitor iz perioda romantizma, član "Velike petorke". Završio je studije hemije i medicine na Medicinsko-hirurškoj akademiji u Sankt Peterburgu, gde je kao profesor ostao do smrti. Učio je sviranje na flauti, violončelu i klaviru, a s 15 godina počeo je da piše muziku. Pisao je opere, orkestarska i kamerna dela, dela za klavir, solo pesme i druga vokalna dela. Dosta dela ostalo je nedovršeno, koja su kasnije dovršili Glazunov i Rimski-Korsakov, a među njima je i Borodinovo životno delo, opera "Knez Igor".

 • Simfonija br. 3 u a-molu

Borodin je simfoniju započeo 1886. godine i do svoje smrti 1887. godine napisao je samo dva nepotpuna stavka. Aleksandar Glazunov je orkestrirao oba dela i potpuno preradio prvi stavak.

Prvi stavak Moderato assai izvorno je bio napisan za gudački kvartet. Rusku temu, koja se provlači kroz celi stavak, uvodi solo oboa, prihvataju je drveni duvači, a zatim je ponavljaju gudači.

Glazunov je za scherzo drugog stavka takođe koristio materijal Borodinovog ranijeg gudačkog kvarteta, dok je za kontrastni trio koristio muziku za 1. čin opere "Knez Igor" (muziku je Borodin pripremio, a kasnije izbacio iz opere).

Uobičajeno trajanje simfonije je oko 19 minuta.

Arturo Markez (Arturo Márquez; Alamos, 20.12.1950) je savremeni meksički kompozitor. Njegova porodica emigrirala je 1962. godine u La Puente kod Los Anđelesa, gde je Arturo u srednjoj školi počeo svirati trombon, zatim tubu, a pohađao je i časove violine. Od 1970. godine u Meksiku je studirao klavir, muzičku teoriju i kompoziciju, a od 1980. godine kao stipendist se usavršavao u Francuskoj i SAD-u. Kao kompozitor već je bio poznat u Meksiku, a međunarodni proboj napravio je 1990-ih godina svojim dansonima (danzones) u koje inkorporira meksičku narodnu muziku. Napisao je 50-ak dela najvećma orkestarske muzike, zatim koncerte, 5 baleta, vokalnu muziku i muziku za solo instrumente.

 • Danzón No. 2

Danson (šp. danzón) je ples kubanskog porekla, sličan habaneri, odnosno muzika tog plesa. Markez je napisao devet dansona, zasnovanih na muzici s područja meksičkog Verakruza, gde je danson izuzetno popularan. Danson br. 2 napisao je po narudžbi Nacionalnog autonomnog univerziteta Meksika (Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM). Filharmonijski orkestar UNAM-a premijerno ga je izveo u Gradu Meksiku 05.03.1994. godine. Zaslugom Gustava Dudamela, Danson br. 2 (Danzón No. 2) doneo je Markezu svetsku slavu.

Danson br. 2 napisan je u formi uvod-A-B-A-C-A-D-zaključak, odnosno u proširenoj formi ronda, s dodanim uvodom i zaključkom. Mnogobrojni solistički instrumenti imaju svoje deonice (klarinet, oboa, pikolo, violina, truba...), a tiktakanje klavesa proteže se kroz skoro čitavu kompoziciju.

Trajanje kompozicije je oko 10 minuta.


Trivia & Varia

KV ili samo K je skraćenica od Köchel-Verzeichnis odnosno Köchelverzeichnis = Kehelov katalog, hronološki popis Mocartovih dela koji je 1862. izradio Ludvig fon Kehel (Ludwig von Köchel). Kasnije, kad su pronađena druga Mocartova dela, popis je revidiran, poslednji put u šestoj reviziji K6 iz 1964. godine. Zbog održanja hronologije na broj su dodavane dodatne oznake, na primer: K1 i K6 547 - Violinska sonata br. 36 u F-duru ("za početnike"), K6 547a - Klavirska sonata u F-duru, ili K1 i K6 626 - Rekvijem u d-molu, K6 626b/48 - Vežbe za prste za klavir u C-duru.

Manhajm (Mannheim) je u Mocartovo vreme bio značajan muzički centar, s čuvenom "Manhajmskom školom", koja je imala uticaj na mnoge tadašnje kompozitore.

Cupkanje je refleksna radnja kad slušaoci u ritmu melodije podižu i spuštaju vrh stopala, zadržavajući petu na podu. A tako je i opisana jedinica mere takta, "doba" (imenica ženskog roda; češ. doba, eng. beat [bit], fr. temps, nem. Schlag [šlag], rus. доля [dolja]).

Rondo (francuski: rondeau) se u muzici najčešće odnosi na muzičku formu, takozvani francuski stil, u kome se glavna tema (refren, repriza) stalno ponavlja nakon sporednih epizoda (kupleti), A-B-A-C...A. Kao tip muzike, rondo predstavlja brzu i živahnu muziku, uobičajeno allegro. Iako ima izuzetaka, muzika označena kao "rondo" podrazumeva i formu i tip.

Zingšpil (Singspiel - igra s pevanjem) je uobičajeni naziv za pozorišnu predstavu s pevanjem i muzikom, popularnu u zemljama nemačkog govornog područja. Izjednačava se s operom.

"Velika petorka" (izvorni ruski naziv koji potiče od kritičara Vladimira Stasova je Могучая кучка - "Moćna gomilica"; "Ruska petorica"; "Balakirjevski kružok") naziv je grupe mladih kompozitora koja je bila aktivna u Sankt Peterburgu od 1856. do 1870. godine. Sačinjavali su je kompozitori "nižeg staleža", "amateri" (za razliku od "elitnih" kompozitora koji su završili konzervatorij, kao npr. Čajkovski): osnivač grupe Mili Balakirjev (Милий Балакирев, 25 godina), Aleksandar Borodin (lekar, 28), Nikolaj Rimski-Korsakov (oficir, 18), Modest Musorgski (vojnik, 23) i Cezar Kjui (Цезарь Кюи, oficir, 27). Cilj grupe bio je komponovanje muzike s korenima u ruskom folkloru umesto oslanjanja na evropsku tradiciju.

Gustavo Dudamel (Gustavo Adolfo Dudamel Ramírez; Barkisimeto, 26.01.1981) je proslavljeni venecuelanski dirigent i violinist. Obrazovao se u okviru projekta El Sistema. Kad je imao 18 godina postao je dirigent Omladinskog orkestra "Simon Bolivar" (Orquesta Sinfónica Simón Bolívar). Dudamel je muzički direktor Losanđeleske filharmonije (Los Angeles Philharmonic) i Pariske nacionalne opere (Opéra national de Paris). Dobitnik je mnogih međunarodnih nagrada i priznanja.

Klaves (claves) je instrument iz grupe udaraljki. To je par drvenih štapića dužine oko 20 cm i debljine oko 2 cm. Udaranjem štapića jedan o drugi proizvodi se kratak kliktav zvuk.


O izvođačima

Označeni tekst u okviru preuzet je uz dozvolu s Fakulteta umetnosti u Nišu.

Mila Pužić, dirigent

Mila Pužić - master muzički umetnik i master teoretičar umetnosti. Završila je srednju Muzičku školu u Nišu na odseku za muzičku teoriju, smer muzički saradnik. Uporedo je završila i odsek niže muzičke škole za solo pevanje u klasi prof. Anite Ferlež Eraković. Diplomirala je na Katedri za Opštu muzičku pedagogiju na Fakultetu Umetnosti u Nišu, a potom je upisala dva odseka master studija: prvi na fakultetu Umetnosti u Nišu na Departmanu za muzičku teoriju, odsek harmonija sa harmonskom analizom, i drugi, u Skoplju, na Fakultetu Muzičke umetnosti na Departmanu za muzičku interpretaciju i kompoziciju u klasi prof. Saše Tatarčevskog (Сашо Татарчевски). Pored toga, usavršavala se na majstorskim kursevima kod Volfganga Šajta (Wolfgang Scheidt, Austrija), Ine Šorohove (Ина Шорохова, Rusija), Dragane Jovanović (Dragana V. Jovanović, Srbija) i Hirva Surve (Hirvo Surva, Estonija).

Asistent je dirigenta crkvene pevačke družine "Branko" u Nišu, a od 2018. do 2019. bila je asistent Ženskog hora Studentskog kulturnog centra u Nišu. Umetnički je rukovodilac i dirigent vokalnog ansambla "Koraci" i osnivač kamernog orkestra "Branko". Angažovana je u predstavi "Putujuće pozorište Šopalović" i mjuziklima "Cigani lete u nebo" i "Neki to vole vruće" u Narodnom pozorištu u Nišu. Pored toga, učestvuje u organizaciji festivalâ "Muzički Edikt" i "Filipovi dani" u Nišu.

Trenutno radi kao profesor u Muzičkoj školi u Nišu, s čijim je ansamblima u kratkom vremenskom periodu 2022-2024. godine imala zapažene nastupe na republičkim i međunarodnim takmičenjima i festivalima, na kojima je dobila mnoge nagrade: laureat I stepena na Sibirijadi (Сибириада, Kemerovo, Rusija) 2022. i 2023. godine, 1. nagrada na online takmičenju Vivat Musica (Bukurešt, Rumunija) i još 10-ak prvih nagrada u Srbiji.

Jelena Jakovljević, flauta

Dr. um. Jelena Jakovljević je završila nižu i srednju Muzičku školu u Nišu u klasi prof. Slavice Jovanović. Na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu diplomirala je 2007. godine. Nagradu iz fonda "Jakov Srejović" na FMU u Beogradu za najboljeg diplomiranog studenta svoje generacije dobila je 2008. godine. Doktorirala je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu 2016. godine. Usavršavala se na majstorskim kursevima kod mnogih eminentnih flautistâ: Orel Nikole (Aurèle Nicolet), Emanuel Paji (Emmanuel Pahud), Peter-Lukas Graf...

U zemlji i inostranstvu imala je brojne resitale i nastupe kao solist s Niškim simfonijskim orkestrom, Crnogorskim simfonijskim orkestrom iz Podgorice i Simfonijskim orkestrom Makris iz Beograda.

Od 2008. godine je bila asistent na duvačkoj katedri Fakulteta umetnosti u Nišu, od 2015. godine bila je docent, a od 2020. godine je vanredni profesor.

Orkestar Fakulteta umetnosti u Nišu

Orkestar Fakulteta umetnosti Univerziteta u Nišu je omladinski orkestar koji radi u okviru studijskog programa za izvođačke umetnosti na Departmanu za muzičku umetnost na istoimenom predmetu. Pored svrhe da se u okviru predmeta Orkestar studenti Fakulteta osposobe za sviranje u orkestrima, Orkestar Fakulteta umetnosti je održao više desetina koncerata od kojih se izdvaja scensko izvođenje operete "Slepi miš" Johana Štrausa, kao deo projekta obnove operske scene u Nišu. Pomenuta predstava je s uspehom izvedena desetak puta na sceni Narodnog pozorišta u Nišu tokom 2013. godine, a maja 2014. godine bila je kao gostujuća predstava uvrštena u program Opere narodnog pozorišta u Beogradu. Orkestar je nastupao na Kolarcu u Beogradu, a gostovao je i u Aleksincu, Zaječaru, Leskovcu i Kragujevcu.

U formi Kamernog orkestra gostovao je na Boljšoj festivalu Emira Kusturice u Mokroj Gori, potom na festivalima u Grčkoj, Italiji i Rusiji, gde je dobitnik diplome laureata. Orkestar je snimao originalnu muziku "Arija morskog konjica" kompozitora Frederika Maglea sa solistkinjom Danske Kraljevske Opere, mecosopranom Matildom Valevik i za kratkometražni umetnički film "Žena u crvenom" rediteljke Marije Dubin.

Na online izdanju World Orchestra Festival 2021. godine u Beču, u konkurenciji više od 140 orkestara iz 33 zamlje, Orkestar Fakulteta je dobitnik 3. nagrade u kategoriji simfonijskih orkestara i 2. nagrade u kategoriji kamernih orkestara. Orkestar ima svoje CD izdanje koje je izdao Fakultet umetnosti pod nazivom Vivamus Musica 1, s namerom da se ova edicija obogati novim orkestarskim izdanjima. Dirigent Orkestra Fakulteta umetnosti je prof. dr um. Milena Injac.

Za ovu priliku Orkestru su pridruženi:

Đorđi Alađozovski, fagot (NSO i MŠ)
Milan Azirović, horna (NSO)
Marjan Cvetanović, truba (MŠ)
Nadežda Cvetkov, violina (MŠ)
Predrag Cvetković, fagot (NSO)
Danilo Filipović, horna (NSO)
Sonja Filipović, oboa (MŠ)
Ana Gašić, violina (MŠ)
Branislav Krstić, truba (bivši učenik MŠ)
Nataša Palić, violončelo (NSO, MŠ)
Dušan Pisković, kontrabas (MŠ)
Saša Salijević, tuba (Vojni orkestar)
Ljubica Simonović-Veličković, violina (MŠ)
Milan Stajić, horna (FU)
Sofija Stajić, horna (MŠ)
Vladimir Vezenković, oboa (penzionisani dugogodišnji član NSO-a)
Bojan Videnović, trombon (NSO, MŠ)
Nenad Vuksanović, trombon (NSO)
te učenici orkestra Srednje muzičke škole iz Niša.

Fakultet umetnosti zahvaljuje na saradnji Pravoslavnoj Eparhiji niškoj, Muzičkoj školi iz Niša i Niškom simfonijskom orkestru.


Zahvala umetnicima: aplauz i ovacije. Po završetku dela, sačekajte da se i poslednja nota rasprši u prostoru pre nego što počnete aplaudirati. Po muzičkom bontonu, aplauz između stavaka koncerta ili simfonije smatra se ometanjem (umetnika u koncentraciji i slušalaca u praćenju radnje) i po pravilu se ne aplaudira, osim ako se ne radi o prvom izvođenju dela kome prisustvuje autor. Ako vam se izvođenje naročito sviđa, možete uzvikivati pohvale. Uobičajene su: ženama bravá!, muškarcima bravó! i skupno bravi!. Uz intenzivan aplauz umetnici mogu izvesti bis, ali to možete i tražiti uzvikom bis! (lat. dvaput), a to još istaknuti ustajanjem. Može se, naravno, izraziti i negodovanje uzvikom bu!, ali sumnjam da će ikad izvođenje biti toliko loše, dovoljno je samo ne aplaudirati ako vam se izvođenje ne sviđa.

♦ Manje poznati pojmovi iz programa nalaze se na stranici Glosar klasične muzike.

Odricanje od odgovornosti (Disclaimer):

Podaci s ove stranice su informativnog karaktera i koristite ih na svoju odgovornost. Autor ne snosi nikakvu odgovornost za tačnost ni za posledice nastale korišćenjem objavljenih informacija.

Tekst ove stranice slobodan je za kopiranje, osim označenog dela (poglavlje "O izvođačima") koji je preuzet s Fakulteta umetnosti u Nišu..